onsdag den 10. oktober 2012

Status


Ja, det er ikke meget jeg når at få lagt herind. Men lidt har vel også ret, og så længe der kommer lidt engang imellem, så må det være fint (prøver jeg at overbevise mig selv om).
Efteråret er for alvor kommet, puh det er kold og blæsende! Men samtidig er det nok også den hyggeligste årstid, med indehygge, ild i brændeovnen og ture i skoven.
Vi har en svaghed for pandekager herhjemme pt. De smager altså bare godt -skid hul i sundheden engang imellem! Børnene elsker at være med i køkkenet og selvom det kræver lidt overblik at holde styr på æg, dej, pander med smeltet smør og hvis tur det er til at røre, hælde op mv., for at det hele går retfærdigt til, så er det altså bare rart at de også kan se det fede i at lave mad fra bunden og få det til at smage godt.

Som det kan ses på billedet med Rebecca, kan det at spise også være en udfordring i sig selv, når de tænder man plejer at bide med pludselig sidder løst og vrikker rundt i munden på én.


"Else elsker pelse, Else elsker pølse.
Pølse åd hun dagen lang, Elses pels blev alt for trang.
Pelsen holdt, men Else sprak.
Else, pelse, pølse-snak"

Én af de fede ting ved at gå i skole er, at hver tirsdag er der biblioteks-dag, og det betyder en ny bog HVER uge. Af en eller anden grund har Rebecca det med at vælge eventyr såsom "Den Grimme Ælling" og "Hans og Grethe", hvilket der jo i grunden absolut intet er galt med. Lige på nær at pigen tager hvert ord til sig i en sådan grad, at hun bliver enormt ked når ænderne mobber, sparker og slår den stakkels lille svane eller når Hans og Grethe må falde i søvn i den mørke skov under et træ, fordi moderen og faderen har forladt dem. Det er da også barske løjer!
Heldigvis er der også ultra sjove bøger, med rim som det ovenstående, som får begge børn til at klukke af grin, og samtidig styrker forståelsen af bogstaverne og deres lyde. Nu har jeg lige reserveret en række af Martin Strids bøger på biblioteket, så er der grundlag for endnu mere sjov læsning.

I skolen går alt bare super. Har indtryk af at Rebecca synes det er skønt at gå i skole og lære. Det er godt nok ikke meget hun fortæller, ved ikke hvor hendes hukommelse er henne, men måske samme sted som moderens... Hun laver alle lektier derovre, så alt hvad vi laver herhjemme er sjov og ekstra, fedt!
I sidste uge skulle vi udfylde et skema om, hvordan hun selv synes hun har det i skolen. Det eneste Rebecca gerne ville lave om på var Jilla (læreren). Umidbart tænkte jeg det var meget uheldigt, da det jo nok er en af de mest svære ting at lave om på, og at de jo trods alt skal være sammen et helt år. Samtidig virker læreren SÅ sød, kompetent og rummelig, at det umulig kunne passe.. Men da hun fortalte videre, var jeg ved at brække mig af grin (indvendigt). Det viste sig at være Jilla's stemme den var gal med, Rebecca fortalte "nogengange, så lyder det som om, der er noget galt med den. Så er det som om, den bliver meget høj og piver helt i det. Det vil jeg altså gerne lave om på, for jeg får ondt i ørene.." (hmm, mon der er nogen der har fået skæld ud og der var blevet råbt lidt højt?). Ok, den besked giver jeg videre, når vi skal til forældremøde!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar